måndag 10 januari 2011

Söndagspromenad



Det är söndag eftermiddag och jag gick ut på  min första längre promendad på länge. Jag har varit så trött, kanske var det balen som tog musten av mig. Nu har livsandarna återkommit. Det var 3 plusgrader idag, tyvärr halt och slaskigt. Här i staden har vi fjärrvärme i många gator och gångbanor så man kan välja de bästa gatorna.
Änderna nere vid  Svartån hade samlats där det var öppet vatten
Det ser kallt ut om fötterna där de står i snön..
. Jag gick in i vår vackra domkyrka
för att tända ett ljus till minne av Mor som dog i dag för 21 år sedan.
 Kyrkan är fortfarande juldekorerad och det är
stämningsfullt att sitta där en stund.
Vi har fått en ny julkrubba till kyrkan. Figurerna  är rätt stora, gissar på 60-70 cm
Första advent invigdes fåret och det lilla lammet..

Och med den här bilden tar jag avsked av julen  och krubban skall väl
plockas ner och sättas undan tills vi firar advent igen..
Jag fortsätter min promenad.  Kalle på spången är ett trevligt
café om man vill koppla av en stund.

Västmanlands Läns Tidning har byggt en riktigt modernt kontorskomplex.
som är en riktig kontrast till den gamla bebyggelsen.
Som ni ser så har vi barmark på gatorna.
Det blev en längre promenad än jag tänkt mig och inte behövde jag frysa.

Nu har det blivit en ny dag. Det hörs konstiga ljud utifrån. Det är takdropp.
Är våren på väg?  

11 kommentarer:

  1. Vilken LYX med fjärrvärme i gatorna, fick gnugga ögonen och läsa det två gånger ;-D jo det stod vad jag trodde mig sett...vad bra att kunna välja promenadstråk!

    Varm kram, nu ska jag hoppa i säng...
    har suttit och hållit på med foton till min nya fotoblogg...tid och rum försvinner...

    natti/caja

    SvaraRadera
  2. Fina bilder från din stad. Jag har faktiskt aldrig varit i Västerås. Inte ens åkt igenom, vad jag minns i alla fall. Skönt att höra att du mår bättre!
    Kram
    Vendla

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk kyrka ni har i Västerås, så vacker. Hela staden ser väldigt fin ut, jag har varit där, men det var i en annan tidsålder, men jag minns att jag tyckte det var fint. Lyxigt med isfria gator.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Vi försökte gå en sväng igår men det var alldeles för halt. Idag har jag ensam varit ute på en tur. Det gick bättre. Jag var tvungen att gå till vårdcentralen för provtagning. Det är en rätt lagom sväng. Tre plusgrader ute och jag var sjöblöt i svett när jag kom hem, trots att jag hade kortärmat under jackan. Den är så varm, mitt nittonkronorsfynd från loppis.....:-)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig promenad.Tack för att vi fick följa med. :-)

    SvaraRadera
  6. Hej Viola!

    Tack för titten inne hos mig och att du bjöd på din morgon, mysigt ;-)

    Hur gick det i bridgen???

    Kram/caja

    SvaraRadera
  7. Där, där borde jag bo nu så jag kan gå mina promenader utan att vara rädd att halka!

    SvaraRadera
  8. Det ser trevligt ut i din stad och även om det ser lite konstigt ut med snö på taken men bart på gatorna så förstår jag att det kan vara praktiskt och bekvämt.

    SvaraRadera
  9. Åååå, blir avundsjuk, vill oxå ha barmark. Är urless på snön o halkan även om det innebär att jag är galet billig i drift eftersom jag inte kan ta mig ner på stan ;)

    SvaraRadera
  10. Åh, vad härlig att läsa om trettondagsbalen! Låter riktigt, riktigt trevligt!
    Några längre promenader blir det dock inte i Tuna, så illa som det är just nu på gator och trottoarer kan jag faktiskt inte komma ihåg att det varit någon gång under mitt vuxna liv. Broddar på är mottot för dagen!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Hej! I vilken kyrka hittar man denna fina krubba? Är på jakt efter en krubba till vår kyrka och letade tips... mvh Sara

    SvaraRadera