måndag 21 mars 2011

Vårdagjämning med vårteckenutmaning!

Första riktiga vårtecknet. Några vita krokusar kikar upp bland fjolårs gräset.
Det var i torsdags som jag på min promenad såg dem på
en södersluttning.
En liten  scilla tittade också fram bland löven.


Ja, det var i torsdags som solen tittade fram och lockade fram
några vårtecken.

Det här kan man inte kalla vårtecken men så här såg det ut på
fredagen. Jag ställde in min promenad. Undrar om blommorna har klarat sig.
Vi åkte till Stockholm på lördagen. Det var strålande solsken och snön
gnistrade på fälten. Det var barmark på vägarna så det var en fin bilresa.
Vi var på födelsekalas - sonen och ett barnbarn fyllde år.

Det är måndag och en ny vecka har börjat och vi ligger inte på latsidan.
Om några timmar tar vi och 15 andra par bussen till Stockholm och går ombord
på Birka Paradise. Där ska vi äta och dricka gott och spela bridge.



I dag är det vårdagjämning och då är natt och dag lika långa över
hela jorden
det vill säga att polerna ligger lika långt från solen.
Jag önskar er alla bloggvänner en fin och härlig vårvecka.
Och jag önskar att all snö töar bort. 
På torsdag har jag tänkt ägna mig åt era bloggar och se vad ni haft för er.
Jag avslutar som vanligt med några
KLOKORD:
Försök  att dra lärdom av allt du möter - även svårigheter.
Mobilisera egna resurser för att få en förändring till stånd.
Erfarenhet bäddar för förändring.
Många människor ger sina problem simundervisning
istället för att dränka dem.
Det finns bara ett slags framgång -
att kunna leva sitt eget liv på sitt eget sätt.
                    /Annika Bengtsson/

7 kommentarer:

  1. Bra klokord.
    Våren vände tvärt i fredags även här, men nu är den på gång igen, härligt. Lite sol +8 grader och mycket vind, det tar på snötäcket.
    Ha en trevlig resa.
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja det var kontraster, gillar torsdagen bättre än fredagen. Hoppas på vår.
    Hoppas att ni hade det trevligt i Stockholm.
    Kärlekskram Cecilia

    SvaraRadera
  3. Vilken tur du har som hittat så fina vårmotiv. Jag hann inte innan snön kom också här. Men trots djupsnön tog vi oss ut till stugan och har övernattat första gången sen nyår. Och visst är det vår i luften. Idag är det inte bara vårdagjämning utan också internationella poesidagen. Det skrev jag om i min blogg nyss! Jag önskar dig en fin vår och en rolig kryssning!
    Vendla

    SvaraRadera
  4. Äntligen vår! Krokus är så kul när man äntligen hittar!'
    Ha det kul på er kryssning! Hoppas du vinner!

    Kloka ord och många bra boktips i din blogg, ska kolla lite till:)

    Kram Marie, en gammal Västeråsgurka!

    SvaraRadera
  5. Intressant läsning om vårdagjämningen, jag har aldrig funderat på att det är som det är ute i världen idag. Tack för det, gillar att lära mer.
    Ha det riktigt bra på Birka båten!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Tittar in med jämna mellanrum och tar del av dina klokheter, och idag måste jag ta mej tid och skriva lite också.
    Först måste jag kommentera alla dina vackra vårbilder och säga att det är skönt att se dem! Själv får jag vänta lite till eftersom huset ligger vid skogen så snön ligger kvar extra länge. Men ska nog gå ut och peta lite i snön idag så det smälter undan fortare...
    Såg i tidigare inlägg att du liksom jag berörs av allt som händer ute i världen, nu främst Japan. Jag blir orolig, inte bara för egen del utan för hela världsbefolkningen, vet vi egentligen slutet på det här?? Är det som med kvicksilver en gång i tiden, ofarligt tills det hände något? Sorgligt att vi inte med säkerhet vet vad vi lämnar över till våra barn och barnbarn.
    Nu hoppas jag du haft en trevlig tur ute på det blå havet!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Så härligt med blommande blommor. Här dröjer det ett tag innan vi får se blommor, har fortfarande meterhög snö.

    SvaraRadera