måndag 7 mars 2011

Vårtecken - en utmaning !

Nu är våren på väg! Svartån har lite öppet vatten.
De stackars änderna kan välja mellan att simma där isen smält
 eller stå på snön och vänta på att någon går förbi med några brödbitar.

Från Svartån går jag några kvarter och där har "loppiskillen" ställt upp
sina bord och det är vårpremiär.

Runt hörnet ligger Stora Torget med sin spolade skridskobana. Det är
sista helgen som den spolas, sen tas den bort och torghandlarna får tillbaks
sina platser. Men min handlare har alltid det här lilla hörnet och hade premiär
i lördags.
Ortens tulpaner stod det på skylten. Krokus och påskliljor stod där
i sina krukor. Det lär dröja ett tag innan vi här i Västerås får se
blommorna i rabatterna.

Sov du lilla videung - än så är det vinter. Den här videungs-dockan
köpte jag för några år sedan på vårbasaren på Röda Korset.
En riktig liten blunddocka som sover tills jag får vårkänslor och
plockar fram henne och sätter henne i en vas med vide som jag
köpt på torget. Viden var från Sätrabrunn men det var lite fusk,
 den hade stått inomhus ett tag. Här finns inga utvecklade videkvistar än.

Nu har min lilla videung vaknat trots att vi inte kan gå utan
strumpor och skor.
 Solen har verkligen visat sig ordentlig ett par dagar, men
det räcker inte till för att få vår snöhög att krympa.
Två sådana här högar har vi som skymmer sikten när vi ska ut
från parkeringsplatsen.  När den här högen har smält ner
Ja, då är det vår på riktigt.

Ordspråket:
Kan man vara glad åt lite, har man mycket att vara glad åt!

17 kommentarer:

  1. Kul att få se bilderna från Svartån. Har gått där sååå många gånger och bara njuter...tycker att det är så vackert där.
    Brukar också besöka torget med all sin torghandel.
    Har för många år sedan jobbat i Stadshuset på Munkgatan, och även bott i Västerås så man känner väl till staden.
    Ha de gott
    Kram Britt

    SvaraRadera
  2. Tycker mig se en del likheter mellan våra hemstäder. Framför allt att vi har en mysig å som rinner genom staden. Men en tröst för mig är att våren verkar ha kommit lite, lite längre här. Snöhögarna verkar vara lite mindre och Viskan är nu i stort sett isfri. Men sakta går det!

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder.
    Skönt att veta att våren har gjort sitt intåg.
    Ha det gott.
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  4. Vilka våriga bilder du bjuder på. Dockan är ju hur söt som helst. Jag gillar ordspråken du lägger ut längst ner. Dagens är verkligen mitt ordspråk.....:-)

    SvaraRadera
  5. En härligt vårig bildkavalkad! Skoj att se hur det ser ut i andra delar av vårt avlånga land!

    SvaraRadera
  6. NU fick du mig att le! Bra jobbat Viola! Kram!

    SvaraRadera
  7. Lilla Videung var ju för söt! Jättegullig.
    Bilderna osar allt vår, det syns liksom att det trots allt är på gång och din alldeles egna torghandlare är ju på plats, så då är det nog så!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Hej

    Vad fina bilder.....men loppis....jag älskar loppisar.....lyckost dig som hittade en loppis...

    SvaraRadera
  9. Vi har också en å som kallas Svartån i närheten men där slutar likheten...antar att vi knappt kan skönja ån under is och snö....

    SvaraRadera
  10. Hejsan, gillar dina bilder och ditt ordspråk. Letar själv bevingade ord och ordspråk, här får du ett av mig. "Den är klok som inte sörjer det han saknar, utan gläds åt det han har"
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag är ofta inne och tittar på din blogg.
    Vilka härliga bilder och bra texter du har.
    Man blir glad av att titta in hos sig.

    SvaraRadera
  12. Kul att se lite vårbilder från Västerås.
    Söt liten blunddocka där bland videkissarna :)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Videungsdockan var kul! Öppnar ögonen när det är dags. Undrar hur det funkar?
    Hulda

    SvaraRadera
  14. Åh så fina bilder! O vilket toppenbra ordspråk!:)
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Jag blev ju så himla nyfiken så jag var tvungen att googla på det du skrev om hos mig....ja, snälla gör ett inlägg om detta!!!!

    Kramar till dig/caja

    SvaraRadera
  16. Å vilken härlig loppis, man blir ju såå sugen på att rota lite där. Och tulpanerna på torget, också ett härligt vårtecken!

    SvaraRadera