onsdag 20 april 2011

GLAD PÅSK!

 
Nu är det påsk i vårt hus. I morgon och på fredag är vi bortbjudna
och på påskafton är det påskbuffé här hos oss.
Jag avskyr att jäkta så jag har redan börjat duka bordet.
Duken är köpt för länge sedan i Portugal. Tuppen är någon
 slags symbol för landet och jag tyckte att duken skulle vara fin
till påsk. Det är svårt med dekorationer på bordet.
Jag har kanske kommit på någon annan idé till påskafton.
Det här ska stå på buffébordet.
Så här ser det ut på soffbordet. En stor godisskål skall också stå på bordet.
Den kommer inte fram förrän på påskafton, det finns godisråttor i huset.
 I morgon flyger häxorna till blåkulla enligt den gamla folktron.
Vet ni varför det heter skärtorstad?
Jo, dagen har fått sitt namn från ordet "skära" med betydelsen
"göra ren" Enligt kristen tro skulle själen renas och symboliskt
tvättade Jesus lärjungarnas fötter. Och det var på den här dagen Jesus
instiftade nattvarden.
Jag berättade det för 3 tonåriga barnbarn som var här på middag
igår. Det blev början till riktigt bra samtal om tro, kyrka - contra vetenskap.
Ungdomar är härliga, de vågar säga vad de tycker fast jag inte alltid
har samma uppfattning.
Har jag berättat någon gång att jag alltid haft en önskan om
att ha en hönsgård, bara så där till husbehov. Men jag får nog nöja
mig med mina påskhöns.
Även i år har det transporterats en stor björk till Stora Torget.
Den skall bli full av fjädrar, såväl vuxna som barn sätter dit några.
I morgon reses björken och det är dags att säga
Hoppas ni alla får en fin och härlig påskhelg.
Vi har ju blivit lovade både sol och värme.
Våren är underbar - allt vaknar till liv - vilket underverk.
Låt oss stanna upp en sekund och tänka efter
 hur många underverk vi omges av.
Låt oss stanna upp -
och inte ta allt för givet.

10 kommentarer:

  1. Vilken fin tradition med björken. jag gillar traditioner. under åren jag jobbade som lärare hadde jag alltid samtal om och kring påsken. Dom var jättenyfikna. Ha en bra påskhelg och du jäkta inte man ska njuta också
    Kram

    SvaraRadera
  2. Glad påsk kära du. Så fint och härligt ni verkar ha det. :)

    SvaraRadera
  3. Här vaknar jag till fågelkvitter och solsken. Perfekt flygarväder nu när vi ska till Blåkulla :) Vi ses väl där?
    Vilken tjusig duk. Passar ju perfekt till påskhelgen.
    Ha en Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Glad påsk själv!! Å vilka kloka ord på slutet...instämmer till fullo!! Sen fick jag förklaring till varför det heter skärtorsdag, det klack till lite i mej så jag har nog hört det för länge sen.
    Vackert påskbord!! Här är ingenting framplockat än, ska vara barnvakt i morgon åt lillprinsen och för lugnets skull tänkte jag plocka fram efter att han åkt hem...antar att förklaringen är överflödig...*skrattar*!!
    Nu ska jag invänta mina två döttrar (har en son också), sen bär det av för en ormtjusardag!! Skräckblandad förtjusning från min sida, föredrar nog grodorna i dammen...
    Ha det så gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så fint du har det - glad påsk själv!

    SvaraRadera
  6. Glad Påsk! önskar jag från ett rekordvarmt Borås och Sävshult. Underbart att kunna gå barfota och i shorts. För att återgå till tuppen, så har jag också en liten tupp från Portugal. Jag vill minnas att det var en historia om någon slags frihetshjälte, men jag har glömt detaljerna. Fin är den i alla fall!

    SvaraRadera
  7. Så fint du har påskdekorerat! Jag har satt fram en del gamla saker för syns skull. Däremot har jag ett stort påskris med fjädrar ute vid bron. Jag fyller en hink till hälften med sand och stoppar ner kvistarna i det, då blåser det inte bort. Glad Påsk!

    SvaraRadera
  8. Vilka kloka ord, inte dumt att stanna upp ibland och känna ödmjukhet inför allt vi har i dag.
    Önskar Dig en riktigt skön Påsk Helg!
    Påskkram från mig.

    SvaraRadera
  9. Vi är en hel familj av godisråttor här så allt godis måste gömmas tills dess det är dax att äta det. GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  10. Bra gjort, ett uppstannande, det borde jag också göra.
    God fortsättninge på den fina påsken.
    Agneta kram

    SvaraRadera