söndag 22 maj 2011

Tillbakablickar!

När jag reser bort brukar jag avbeställa vår lokaltidning VLT.
Jag hinner i alla fall inte läsa fatt vad som hänt här i staden.
Världsnyheterna sänds ju på TV i olika kanaler. Det finns en europa-
kanal på svenska så att hålla sig underrättad om de stora händelserna
är inte så svårt.
Den här tidningen kommer ut en gång i veckan och idag kunde jag vid frukosten
läsa vad som hänt i min stad när jag har varit bortrest.
Det har varit fest förra lördagen för alla barn.
Och vad jag förstått var allting gratis.
Det är många barnfamiljer som har det jobbigt ekonomiskt
så här till alla skolavslutningar med allt vad det innebär med
krav på nya kläder och pengar till festligheter.
Festgeneral Jonas Bresser från Växhuset uppskattar antalet
besökare till mellan 10.000 och 15.000 och är riktigt nöjd med lördagen.


Det var inte bara fest ute på stan.
Det var fest och premiär i Västerås Domkyrka för
drop-in-dop och sammanlagt döptes 22 personer
i  åldrar från 2 månader till 67 år.
Det blev drygt 5 intensiva timmar och en nåd att få vara med
om detta, säger Johan Sköld, en av prästerna som döpte
denna lördag. - Det blev verkligen en folkfest fylld av glädje
och en domkyrka fylld av människor.
Svenska kyrkan i Västerås har tre gånger arrangerat
drive-in-vigslar i samband med världens största bilträff
i Västerås och det har givit inspiration till dopen.
Medlemsantalet sjunker i Svenska kyrkan och det beror inte främst på de som gått ur,
 utan på att färre döps än som faller ifrån naturligt av hög ålder.
Jag tycker det är bra att kyrkan förnyar sig och anpassar sig till den tid
vi lever i. Nu ska församlingen utvärdera drop-in-dop och kanske blir det en tradition.
Tyvärr är det lite varstans trubbel mellan skolan och kyrkan om
skolavslutningar i kyrkan. Kyrkan är prästernas arbetsplats och jag tycker de ska
hälsa skolan välkommen till kyrkan och sen kan skolan ta vid. Skolverket har ju
bestämt att någon relgionspåverkan inte får förkomma.

Den här helgen har det också varit festival och nu har det gällt musik.
Jag strosade runt på stan i flera timmar igår och lyssnade på musik
och tittade på dansuppvisningar. Vädret har ju varit underbart. Kanske
lite för blåsigt. Såg att ledarna delade ut tvättklämmor så notbladen
höll sig på plats.
En stadspromenad blev det också idag. De flesta ute-serveringar
har öppnat, men det gäller att hitta en plats i solen och det gjorde jag.
Jag har varit golfänka i tre dagar och har disponerat min tid  och tagit
dagen som den kommer. Ingen som skramlat i köket vilket
inneburit att jag sovit lite för länge. Vet inte vad det är som ger mig
dåligt samvete om jag inte stiger upp senast klockan åtta.
Nu väntar jag på att herrn ska komma hem och då få höra om
alla bra och omöjliga slag. Jag har aldrig spelat golf så för mig
kan det bli lite "grekiska".

En ny vecka börjar i morgon, en vecka som är lugnet före stormen,
för veckan därpå börjar alla skolavslutningar och sedan har vi
tre barnbarn som tar studenten. Gissar att många i bloggvärlden
har liknande veckor framför sig.
Det är många bloggar som handlar om "konsten att gå vidare".
Ett klokcitat:
Fastna inte i onödigheter och dumheter
som endast leder till skada, bitterhet och självömkan.
       /Uffe Holm/

9 kommentarer:

  1. Vilken stad du bor i som satsar så mycket på invånarna. Det borde fler göra. Som tur är så är vi i år helt förskonade från avslutningar. Ett mellan år där dom är för stor eller för liten. Jag får ladda till nästa sommar
    Sköt om dig

    SvaraRadera
  2. Ja nu väntar skolavslutning och studenten för vår del. Och det återkommer ytterligare tre gånger till.
    Det är ju riktigt bra att ungdommarna läser vidare och får bra utbildningar för det är ju det som gäller numera.
    Vilken fin stad ni verkar ha som satsar så mycket på invånarna.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Borta bra men hemma bäst, stämmer eller hur? Gör en provsving vet ja det är en trevlig gemensam sysselsättning. Mycket frisk luft och klart humörhöjande dvs uppåt eller nedåt.

    SvaraRadera
  4. Jo nu är det bråda tider, allt ska liksom ske på en gång. Men det lugnar väl ner dig om ett par veckor. Men tre studentfester, det blir jäktigt för dig!

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiska bilder från alperna!! Å visst, jag skulle gärna göra en liknande resa!!
    Vad mycket det hände i Västerås i helgen!! Nu kanske det var så i Örebro med, att det fanns mycket att välja på, men eftersom jag bor några mil utanför så blir det inte av att man alltid har så stor koll på vad som bjuds på där inne i "stora staden." Å söndagen ägnade jag ju åt jobbet...Sen håller jag helt med angående kyrkorna, öppna dem mera, det kommer att ge mycket igen på sikt.
    Ha´en bra måndag, här ska det bli kurs för hela slanten idag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilket bra citat! Nä, man ska försöka ta det lugnt mitt i brådskan, kivet går vidare iallafall.
    Hulda

    SvaraRadera
  7. Haha... "livet" går vidare... ska det vara. Fast det blev ju lite kul med "kivet", hihi....
    hulda

    SvaraRadera
  8. Härligt citat! Jag håller också med om det du säger att kyrkan måste anpasssa sig efter nya tider. Vi har här i min lilla kyrkan satsat på akvarellmålning tillsammans med stickning o dylkt - detta för att nå nya personer. Det här med studenterna är bara jobbigt. Jag är bjuden till min skola i Köping (Ullvigymnasiet) då de går utför trappan, men jag tror att jag blir ledsen att se det hela. Nu har jag inga elever, min sista klass gick ut 2006! Men jag längtar då och då till Västerås, så jag ska ta bussen och hälsa på vännerna och stán framöver. Ha det gott!
    Trevlig helg
    kram

    SvaraRadera
  9. jag envisas också med att "Läsa ifatt" vad som hänt hemma medan vi varit bortresta!
    Vill vara uppdaterad om hemstaden och som du säger, händer det något ute i världen så får man alltid reda på det genom CNN och BBC.

    SvaraRadera