tisdag 31 maj 2011

Välkommen ljuva sommar!

Med svenska jordgubbar hälsar jag sommaren välkommen.
För idag kändes det som att våren övergått till sommar.
Jordgubbarna var lite dyra men inte dyrare än två bakelser och
mycket nyttigare.
Det var 25 grader och en ljummen vind svepte runt balkongen.
Vi har så vackra rhododendronbuskar på våran gård.
Jag tar farväl av maj och juni sommarmånaden börjar i morgon
.Det blir mycket firande framöver  - nationaldagen, studentexamen
och pingst - det blir nog inte mycket tid över till bloggande.
Men det visar sig, ibland är det skönt att sätta sig vid datorn en stund.
Och det är stunderna vi ska ta vara på.

17 kommentarer:

  1. Jag har också testat jordgubbarna. Det blev gräddtårta med dessa läckerheter. känns som det är sommar då förutom att vi saknar värme.
    Vilken härlig färg det blev på bären.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Underbart! Kommer att bli den bästa jordgubbssommaren ever, det känner jag på mig!

    Spader// som inte kan kommentera som sig själv hos er med ordverifiering

    SvaraRadera
  3. Å gud så gott det ser ut......mmmmmmm!

    SvaraRadera
  4. Mina rododendron har inte börjat än och svenska jordgubbar har jag inte sett röken av. Men det kommer väll! Grå och trist dag idag!

    SvaraRadera
  5. Hejsan !

    Jag älskar nyligen sommarvarma Jordgubbar direkt från landet.
    Kunde köpt Belgiska för tio kronor på ICA-Maxi, men väntar tålmodigt på de Svenska.

    Har ätit frysta från Serbien hela vintern.

    Ha en skön Nationaldag o.Svenska flaggans dag.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  6. Det ser så gott ut! Jag köpte belgiska men de var inte så smakfulla. Idag är det den 1 juni - då har vi 100 sommardagar kvar. Jag håller med dig om att det är mycket som händer på försommaren. Igår var jag på körträning och sedan hela eftermiddagen o kvällen med dotter o barnbarnspojkar. Hon arbetade hemifrån. idag fortsätter följetongen med mina inprovade skor. Tar bussen dit till 1300 och hoppas att de hjälper mig, fast just nu har jag bara ont ovanpå foten, det går framåt. Jag vill ju ha ett par snyggare än gympadojor till examen, nationaldagsfirande och den 7 ska min kör sjunga upp. Den där sista boken var udda men läsvärd. Eftersom jag följer Bokresan jorden runt vill de ha en recension. Jag kastade ihop den igår natt*fniss* - inte så genomtänkt.
    Ha en riktigt skön helg!
    kram

    SvaraRadera
  7. Ja herregud det är redan 1 juni!
    Var gubbarna goda? Dom SER goda ut iaf och som sagt nyttiga:)

    Kul att du tittade in till mig:):) Och så kul med dig som följare!!!

    Ser ut som att du kommer ha fullt upp en tid framöver! Här har det varit fullsmockat i maj månad med allt o inget. Det fortsätter ett tag till....pust!

    Ja visst är det skönt o avkopplande att sätta sig här framför datorn "ibland" även fast man har maaaassor att göra:D!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Välkommen som följare av mina bloggar där uppdaterar jag ibland före hemsidan som min son sköter. Och jag älskar jordgubbar. har inte köpt några än,nu är det väl dags tror jag.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Härligt med jordgubbar, köpte jättedyra svenska till mors dag, de var inte så goda, i dag förgyllde vi kvällen med holländska gubbar, de smakade sött och gott. Så visst är sommaren här. Ha en skön månad med allt vad den innehåller.
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  10. Jag har också inlett den Svenska sommaren med svenska jordgubbar! Såååå goda....vilken njutning.
    Önskar dig nu en fortsatt skön vecka och var rädd om dig! Kram från mig.

    SvaraRadera
  11. Åh - ljuvliga svenska jordgubbar! Mina jordgubbsplantor har inte börjat blomma ännu! - Men den som väntar på något gott... I slutet av juli mognar dom - finns inget som slår Norbottensgubbarna som mognat i det ständiga dagsljuset!

    SvaraRadera
  12. En klar prioritering som heter duga! :)

    SvaraRadera
  13. Fresterska där! Nu känner jag i hela kroppen att vi måste inhandla jordgubbar inför kvällens middag. Vi köpte visserligen svenska jordgubbar för 14 dagar sedan men dessa var sannolikt av den snabbuppdrivna, växthusodlade varianten. Alltså vattniga, osöta och smaklösa. Det har säkerligen kommit solmogna frilandsodlade nu. Nypotatis har vi i kylen så nu får det helt enkelt bli en liten komplettering.

    SvaraRadera
  14. Åh, vad det ser gott ut! Pionens tidär underbar och det gäller att ta vara på både gubbar och pioner när dom är som bäst.

    SvaraRadera
  15. Fy bubblan, nu krånglar det igen. Men jag skulle säga att det är mums med jordgubbar! Grannflickan kom över på en improviserad middag i förrgårskväll och hade med sig jordgubbar till efterrätt. Mums! Och nu är det bara att frossa i gubbarna i sommar.
    Hulda

    SvaraRadera
  16. Ja, nu gäller det att njuta av varje sekund. Den här tiden med all grönska och de ljusa sommarnätterna är ju underbart vacker!
    Vilka vackra rhododendronbuskar du har och jordgubbar - det är sommar!
    Kram från ♥ Carina ♥

    Pst! Jag har problem att kommentera på din blogg. Läs gärna mitt inlägg den 27 maj :)
    http://cinacarina.blogspot.com/2011/05/halli-halla.html

    SvaraRadera
  17. Ska man äta jordgubbar ska dom vara svenska. Allra helst norrländska från det egna landet. Men det lär dröja innan vi kanplocka några eftersom dom inte har börjat blomma ännu. Men smultronplantorna står i full blom och det kommer dom att fortsätta med hela sommaren.

    SvaraRadera