måndag 16 maj 2011

Vilken härlig resa ......

Vi kom hem klockan ett i natt. Hemresan var lite jobbig men vad gör det.
Vi har haft det underbart.
Det är väl fortfarande aktuellt med vårtecken och jag har upplevt
våren två gånger.
I Bad Gastein var det vår. Blommorna på ängarna i dalarna hade
precis slagit ut och löven var så där genomskinligt gröna.
Vår första kontakt med vandringslederna var
Elisabeths väg. Hon var gift med Kejsare Josef av Österrike. Vandringsstigen var inte så brant och hade väl passat en kejsarinnan - om hon gick hela vägen 8 km förtäljer inte historien.

 Det var vackert och stigen följde en liten porlande å.
Vattnet var kristallklart och var gott att dricka.
På ängarna blommade en massa blommor. Förgätmejej kände jag igen.
Promenaden tog cirka tre timmar och här hamnade vi på e.m. -
en badanläggning med 30-gradigt vatten som kommer från varma källor.
Vattnet bytes kontinuerligt och inget klor behövs.
Det var inte mer än 19 grader i luften, vilket märktes när solen försvann
bakom molnen.

Jag är trött och skall lägga mig tidigt ikväll. Det blev inte så många timmars
sömn i natt. Jag kommer att göra några reportage från vår resa när jag
lagt in alla foton i datorn.
Det ska bli spännande att läsa vad ni bloggvänner har haft för er.

Borta bra men visst är det skönt att komma hem. Jag brukar sakna min
säng när jag är på annan ort. Dock inte så den här gången - sängarna har
varit perfekta med härliga duntäcken.
Det blir inga klokord ikväll - jag sover nästan.

17 kommentarer:

  1. Vilka otroligt vackra bilder. Längtar efter att se resten också.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar natur!! Förstår att du är trött efter resan, ser fram emot fortsättningen...!!
    Välkommen hem!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska vyer.
    Jag förstår att ni har upplevt mycket på er resa.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Men du, såg du nån edelweiss? Härligt med dubbla vårar! Och det är så mysigt när man kan dricka vatten direkt ur flödet.
    Hulda

    SvaraRadera
  5. Välkommen hem.
    Här är det också fint, även om värmen stannat av och det regnar lite.
    Men våren/försommaren är härlig.

    Sov gott!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Det måste varit skönt med så varmt vatten, då gör det inte så mkt att det "bra" var 19+! :)

    SvaraRadera
  7. Välkommen hem, vad härligt att få uppleva våren 2 gånger. Det gjorde jag förra året. Underbart
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  8. Visst, resor även om de inte är så långa, sätter färg på tillvaron. Vi har gjort ganska många bussresor. Det är ett speciellt sätt att resa, man måste gilla det sociala sammanhanget och det förstår jag att du gör, liksom jag. Men visst kan transportsträckorna bli lite tröttande! Vart bär det hän nästa gång, månne?
    Undrar Vendla

    SvaraRadera
  9. Tänk att en grevinna går samma väg som en kejsarinna! Jag läste ungdomsböcker som handlade om den unga Elisabeth och hennes Josef för länge sedan. Det skulle varit roligt att vara med på din resa och sett det hela.

    SvaraRadera
  10. Vilken resa. Tänk vilka upplevelser man kan få om man inte väljer medelhavs charter. Ser fram mot fler bilder.
    Sov gott

    SvaraRadera
  11. Välkommen hem till vårfagra Svedala! Förstår att du haft en fantastisk resa! Det är vackert i dom trakterna - också...

    Ser att du trevligt nog har kvar en del platser att besöka! Norra Sverige t ex. Perfekt för en tur med Polaren liksom vårt vackra grannland i väst, där jag befinner mig just nu. Står gärna till tjänst med tips!
    :-)

    SvaraRadera
  12. Välkommen hem, borta bra men hemma bäst!
    Tänk att det där med sängar är så viktigt(jag är likadan)men det är väl det där med ryggen, stelheten m.m. som kommer smygande med åldern...*fniss*...Jag hade en underbar födelsedag, är såååå nöjd! Nu vilar vi oss mannen & jag i solskenet några dagar till.
    Hoppas nu att du får en fortsatt bra vecka. det brukar ta några dagar att "smälta" alla nya intryck.
    Varm kram från mig.

    SvaraRadera
  13. Vilken fin resa du gjort, välkommen hem. Att vandra är verkligen en lisa för både kropp och själ, tyvärr kan jag inte göra det längre.
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  14. Vilken resa! Och så har du fått uppleva våren två gånger :-)

    Birgitta

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar resa ni har haft och fina bilder delar du med dig av. Mina skönaste nätter och ljuvligaste sängkläder har jag upplevt i Österrike på mina skidresor.
    Välkommen hem!

    SvaraRadera
  16. Välkommen åter! Roligt att du har haft en vacker o skön resa. Jag blir avundsjuk att se den fina polen med den vackra utsikten. Bilderna är fantastiska o jag ser fram emot mer reseberättelser. Själv har jag mer eller mindre haft uppehåll någon vecka. Barnbarnsträffar, firandet av 17-årigt barnbarn hela förra helgen. Då satte vi också frön hos dottern.
    Hoppas du har packat upp o hämtat dig efter resan. Det blir sol till helgen!
    trevlig helg!
    kram

    SvaraRadera