onsdag 8 juni 2011

Barnfattigdom - finns det någon lösning?

Min önskan är att alla barn skall kunna fira sina
födelsedagar - inte tvunget på lokal, men samla några
kompisar hemma, bjuda på tårta m.m.
Den här bilden fann jag på google det var Kårsta bygdegård
som gör lite reklam.

Idag lever tusentals familjer i Sverige på marginalen och
har inte råd med oförutsedda utgifter. Många barn får inte
delta i idrottsföreningar och det fattas pengar att köpa
ordentlig mat.
 Rädda Barnen hävdar att en av orsakerna är att den ekonomiska
familjepolitiken har blivit allt sämre på att jämna ut
skillnaderna mellan fattiga och rika barnfamiljer.
I SVT talades om en forskare som heter Tapio Saioner och som hade
räknat ut att det skulle kosta 15 miljarder att  avskaffa barnfattigdomen.
Det är ungefär som det femte jobb- skatteavdraget.
Vad jag kan begripa så når inte detta avdrag de
hushåll som har sämst ekonomi, det vill säga föräldrar
som är arbetslösa och sjuka.

Det har skrivits och kommer att skrivas mycket om vår barnfattigdom.
Att vara förälder i dag och inte kunna ge sina barn
vad de flesta andra barn har måste vara frustrerande.
 Det kommer alltid finnas barn som har
dyrbara prylar men det är inte dessa som man ska jämföra med
När klassen skall göra något och två inte kan följa med för det finns
ingen hundralapp att få där hemma - då mesta vi reagera.
Det är bra att Rädda Barnen har slagit larm.
Tändstickor i träask med Rädda Barnen motiv.
(från Google)
På de här  sidorna finns en del att läsa om barnfattigdom.

13 kommentarer:

  1. Tack kära du att du tar upp detta ämne, har själv både läst och hört(radio & TV) om detta! Även sett/hört det med egna ögon & öron... Det "berör" mitt hjärta djupt att de ska behöva vara så i dagens Sverige 2011! Väcker många tankar och funderingar.
    Kan "bara" säga att jag/vi försöker på vårt sett bidra med att några ska få det bättre!
    Önskar Dig en fortsatt bra vecka och må så gott.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt och fullt med. Det är bra att ämnet kommit upp i ljuset. Jag har redan hört begreppet diskuteras i olika sammanhang och tyvärr inte alltid så nyanserat. Det finns en tendens att skjuta ifrån sig problemet genom att försöka rationalisera fram förklaringar och syndabockar. Inget barn har väl någonsin valt ett liv i fattigdom om dom haft chansen.

    SvaraRadera
  3. Jag hörde om en familj på tv:n igår som fick gå till röda korset, tror jag det var, och be om ett mål mat när sonen var sjuk och alltså inte fick sin lunch på skolan...

    SvaraRadera
  4. Hej !

    Underbart e´kort. Min dotter fick inte allt hon ville ha, vi hade inte råd.Jag var hemmafru i 12 år.Dels för att han hade råd och jag som ville vara hemma med mitt barn,min Mamma jobbade jämt, så jag och mina syskon hade hembiträde o.barnsköterskor.
    Min dotter fick jämt trasiga leksaker d4 köpt på rea kusinerna.En sak från hela familjen med tre barn.
    Men vi fick ju ge varje kusinbarn var sin sak.
    Så nu överöser hon sina två med alla tänkbara leksaker.Så när de får något från min plånbok, tittar de snett, och grinar illa och bara kastar åt sidan.Så jag har slutat att ge. Morfar får betala.Något tack hör jag inte heller. Och stökigt som 17 är det i deras rum.Jag trivs inte där.

    Det är ju inte bra med för mycket heller.

    Jag själv var "typ" bortskämd.Mormor bodde i GBG.sista skriket i allt fick vi tre.
    Men så gifte jag ner mig och fick se hur ett vanligt familjeliv kunde vara.Mat fanns.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  5. Jättefint skrivet på temat "Barnfattigdom" Den finns där fast många gärna blundar och låtsas som om dom inte hört talas om den.
    Hoppas att Röda korset är bättre på att nå ut med sanningen. Jag har fått ett annat perspektiv sen jag läste deras rapport.
    Vad är det man säger många bäckar små i det här fallet handlar det om en sprucken damm som regeringen snabbt måste täta
    Hoppas din dag blir solig i morgon

    SvaraRadera
  6. Ja, det är nog värre än vad vi kunnat ana. Det gör ont långt in i märgen när man tänker på de stackars barnen, säkert bär de egen oro över familjens ekonomi, barn som ska vara sorglösa och leka. Dags att fler vaknar opp!!
    Ha´det så gott!!
    kram

    SvaraRadera
  7. Det är svårt att få ihop att det är så orättvist när man ser all konsumtion runt omkring. Jag upplever en del genom mitt yrke och något har hänt i vårt samhälle sedan vi var unga föräldrar.

    SvaraRadera
  8. Det är hemskt att det ska behöva vara så. Nu hörde jag att Rädda Barnen hade olika mätinstrument för barnfattigdom. Ett var att det räknades som barnfattigdom om familjen låg under normalfamiljens genomsnittsinkomst. Räknade man så var siffran för barnfattigdom väldigt hög. Ett annat mätinstrument var att man räknade familjer som låg på existensminimum enligt socialtjänstens normer. Där var siffran för barnfattigdom lägre.

    Oavsett hur man räknar så är det ju hemskt att barn ska känna sig underlägsna sina jämnåriga. Jag har hört att diakonissorna runt om i landet börjat slå larm. De möter ofta dessa familjer. Jag hörde en historia från en diakonissa i en av våra kommundelar. Hon hade mött en mamma som kom för att få begagnade kläder till sina barn. Bland dessa kläder hade det legat en jeanskjol. Då hade mamman börjat gråta. Det var precis en sådan jeanskjol som en av döttrarna önskat sig. Nu kunde hon ge sin dotter en sådan.

    Man vill bara gråta när man hör sådana historier.

    SvaraRadera
  9. Det gör ont att läsa och höra om barnfattigdomen.
    Bra att det tas upp i de olika medierna.
    Jag vet att diakonin har många som får hjälp till livets nödtorft, det är illa.
    Jag hoppas att det blir förändringar på det här,så att alla barn kan känna sig "värdiga".
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Det är svårt att förstå att det faktiskt är så i vårt land! Det har snabbt blivit sämre och skillnaderna märks tydligare än när mina var små.

    SvaraRadera
  11. Det var en konstig slump att vi båda skrev om barnfattigdomen. Jag håller fullständigt med dig om att barnen är viktigast. Men sedan blev mitt inlägg personligt såsom varande ett maskrosbarn som växt upp i ett hem, där alkoholen aldrig kunde bli för dyr. Därav mina hårda ord om barn till missbrukare. I alla fall har jag haft en skön vecka med mina barnbarnskillar. I helgen ska jag träffa den andra familjen med barnen.
    Önskar dig en trevlig pingsthelg!
    kram

    SvaraRadera
  12. Förskräckligt detta med barnen och deras familjer som har det så eländigt.

    Ser i alla fall ngt positivt hända - återvinning. Här i Boden finns flera ställen att köpa sportutrustning, kläder, möbler, cyklar, leksaker etc second hand. Stort utbud som bara verkar växa - givetvis som följd av att allt fler handlar begagnat - och till mycket låga priser. Det är dessutom inte bara de mindre bemedlade som besöker dessa butiker. Hoppas trenden håller i sig!

    SvaraRadera
  13. det finns många sidor av saken, även uppfostra en del föräldrar som har råd att deras barn visar lite ödmjukhet och inte springer omkring med värsta prylarna och mobbar dem som inte har märkeskläder och annat... det är inte fråga om pengar bara

    SvaraRadera