torsdag 22 september 2011

Skratta dig frisk!

När jag vaknade i morse så inte var det med ett leende på läpparna. Det gjorde ont överallt men lite har jag mig själv att skylla.
Jag har varit på fest och dansat. Vad roligt det är att dansa och gärna lite bugg. Vid det här laget borde jag ha lärt mig att det kommer surt efter.
Skönt att det finns värktabletter och så skall man lura kroppen med skratt. Undrar om den roliga historien finns, som skulle få mig att skratta  idag.
Jag har fått den här skivan i present, (undrar om vännrna tycker jag är sur) den ska lära mig skapa goda glädjevanor och att skratt är nyttigt, ja, rena medicinen. Gå in /här om ni känner att skivan  skulle kunna ge er livskvalitet. Jag vill inte påstå att den har gjort mitt liv lättare. Men visst känner jag mig gladare efter en dag eller kväll med en massa fniss och skratt. Och efter ett skrattanfall slappnar kroppens alla muskler av.
Det här är en del av det som händer i kroppen när vi skrattar:
Flera inre organ får massage - som hjärta och lungor.
När vi skrattar rensar vi lungorna på gammal restluft som innehåller koldioxid.
Kroppens hormonproduktion ökar. Till exempel ökar hjärnan produktionen av endorfiner, som är kroppens eget smärtlindrande ämne.
Eftersom flera muskelgrupper arbetar när du skrattar, är det närmast att betrakta som mottion.
Mat, motion och vila är viktigt för att stärka kroppens immunförsvar, men forsking har visat att även glädje har effekt.
Skrattet sätter också extra fart på den högra hjärnhalvan, vlket är bra för kreativiteten.
Ja,  var jag än läser om skratt så finns det inget negativt.
Tänk om vi kunde skratta oss friska.

9 kommentarer:

  1. Ett gott skratt är aldrig fel.....:-)

    SvaraRadera
  2. Att skratta är härligt, men jag begriper mig inte på de här skrattkurserna. Kan man skratta på beställning? Då är det väl lättare att tänka på nåt som får en att skratta helt naturligt. Trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Wow, vilket UNDERBART inlägg!!!
    Ett gott skratt förlänger livet med andra ord.
    Var rädd om Dig och må väl. Fortsätt dansa och le.
    Kram från mig.

    SvaraRadera
  4. Kanske vården ska börja skriva ut ett recept på skratt. Jag tror stenhårt på uttrycket att ett skratt förlänger livet. Det är svårt att få mig att skratta men när jag gör det hör jag skrattet och bara det gör mig glad
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  5. Trist att vakna med värk, det kanske inte är så lätt att skratta då.
    Men visst mår man mycket bättre när man är glad och får skratta.
    Önskar dej en glad och värkfri helg.
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  6. jag lovar att försöka så fort det bara är möjligt...men just nu är det till och med svårt att le.....

    SvaraRadera
  7. Det var många bra saker som händer när man skrattar. Inte konstigt att man säger att ett skratt förlänger livet :)
    Fast man kan ju inte skratta på beställning. Det kommer ju från en känsla...
    Lev och må!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja. Att skratta, dansa och umgås med fina människor. Det är så viktiga delar av livet! För mig i varje fall. :)

    SvaraRadera