onsdag 5 oktober 2011

Orätt,orimligt och obegripligt!

Vi har väl alla blivit riktigt arga någon gång. Jag är rätt lugn av mig men jag har en gång kastat en kaffekopp i väggen och en disktrasa på en person. Inget att vara stolt över och det hade varit bättre att ha ett plank att avreagera sig på. Ett plank skulle jag behöva ibland när jag retar mig på alla orättvisor.
För drygt en vecka sedan höll vår statsminister tal i FN, med jämlikheten och kvinnors rättigheter som huvudtema.
Fredrik Reinfeldt konstaterade:
 att kvinnor utför 66 procent av arbetet i världen och producerar 50 procent av maten. Men de tjänar bara 10 procent av inkomsterna och äger 1 procent av marken.
70 procent av världens fattiga är kvinnor.
Varje dag dör ungefär 1000 kvinnor av orsaker kopplade till graviditeter och förlossningar. Det blir sammanlagt omkring 350000 dödsfall per år."
"Och detta är inte rättvist. Det är inte rimligt. Och det är obegripligt" sade han när han beskrivit diskrimineringen.
Reinfeldt talade också om det systematiska våldet mot kvinnor i konflikter. Margot Wallström, som är FN:s särskilda sändebud mot sexuellt våld i krig, säger att några små steg har tagits framåt. Numera definierar FN våldtäkter som krigsförbrytelser och det är bestämt hur sådana brott ska behandlas.
Det är bra att vår statsminister sätter fokus på kvinnors situation och vill verka för ökad jämställdhet.
Det är inte bara ute i den stora världen som orättvisorna mot kvinnor finns. Det finns en hel del att göra här hemma för att vi ska nå jämlikhet .  Hur har ni det med fördelningen hemma, är det jämlikt?
Hos oss delar vi på hushållsarbetet - vi gör det som vi är bäst på.



9 kommentarer:

  1. Hos oss gör också var och en vad den är bäst på. Det hindrar klart inte att man ibland kan göra sånt man inte brukar göra. Det viktigaste tycker jag är att båda är nöjda med uppdelningen, sen kvittar det vem som gör vad. Trevlig kväll

    SvaraRadera
  2. Så är det här också. Skillnaden mellan oss är att jag är bättre på att sy och sambon bättre på att mecka datorer och bilar.....:-)

    Jag är ju också en ganska lugn person, men en gång reste jag mig upp på ett styrelsemöte och gav ordförande en örfil. Innan jag knappt fattat själv vad jag gjort. Det värsta/bästa var att övriga styrelsen klappade händerna och tyckte jag gjort något bra. Det de andra inte vågade att göra.....:-)

    SvaraRadera
  3. Här är det nog så att den som är bäst på att fixa bilen gör det...*fniss*, och jag sköter definitivt tvätten, vis av erfarenheten...annars delar vi rätt lika tycker jag. Sen jobbade jag för ett tag sen ihop med en tjej från ett afrikanskt land, och efter ett samtal då mådde jag riktigt dåligt. Att kvinnovåld hörde till vardagen förstod jag rätt snart, men sen att även den egna familjen sen tog avstånd, det tog mej hårt.
    Ha en bra dag!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag fastnade i det sista: Hur ser det ut här hemma?
    Jag har det super bra det är mer frågan om vad sambon tycker. Han gör det mesta och säger att han vill det. Jag tycker att jag i min närhet ser skräck ex. på sned fördelning. Inte nog med det personen har också magen att sitta och driva med situationen. Jag vill ryska om kvinnan och skrika: Säg något. Allt för vanligt tyvärr. Det är då jag skulle behöva planket. Vet du jag har slängt en tallrik i väggen. Det var köttfärssås på så det blev till att tapetsera om. Det gjorde alldeles själv för lite grann skämdes jag
    Ha det så bra

    SvaraRadera
  5. För min del är det numera den strukturella ojämlikheten, som är det mest problematiska. På det privata planet har vi varit väldigt jämlika när det gäller hemarbete. När vi jobbade hade jag tom högre lön än maken och eftersom han är synskadad är det också jag som kör bilen. Lite mer uppdelat blev det ju när jag var mammaledig, men det var ju i 2 fall inte möjligt för män att vara pappalediga då. Tredje barnet kom när även pappa fick vara ledig och min man tillhörde väl pionjärerna i det fallet.
    Men tyvärr ser inte världen i övrigt lika idyllisk ut. Löneskillnaderna har ju tom ökat på senare år!

    SvaraRadera
  6. Jag startat en egen insamling till hjärtebarnen-De brn som föds med hjärtfel.Kika min blogg så ser du hur man går tillväga. Gäller bara 30:- många bäckar små och jag vill att min länklista skall bli låååång på de som skänt dessa ynka kronor!

    SvaraRadera
  7. För närvarande en maken den som praktiskt taget allt men annars, när jag varit ryggproblemfri så har vi delat på det mesta. ;)

    SvaraRadera
  8. Här hjälps vi åt i det mesta - och är båda så nöjda med det. För då får vi tid att göra roliga saker tillsammans också!
    Det gäller både måstearbetet på hemmaplan liksom arbetet i skogen.

    Jag blir också så upprörd över hur kvinnor har det på många håll. Läste senast om rädslan i Afganistan för att få tillbaka Talibanstyret - de trycker ner hela befolkningen och i synnerhet kvinnor. Ingen skola, ingen sjukvård, inget yrkesarbete.... Grrrrr

    Visst finns det en hel del elände här på hemmaplan också, fast det ser tjusigt ut på ytan. Lönerna är ju bara ett exempel.

    SvaraRadera
  9. Ja ja ja önskar att jag också hade det jämlikt hemma, men är man gift med en fornminnesbonde finns inget jämlikt!!! Jag lagar mat, diskar, städar, tvättar, putsar fönster, påtar i trädgården (om det ska göras) handlar, m. m. har säkert glömt något men det gör jag också. Så jag skulle behöva världens största argfrustreringsplank att gå lös på minst 1 gång om dan.
    Kramis!

    SvaraRadera