måndag 2 april 2012

Supertanten.

Känner ni igen "Grynet"
Elin Ek. Många vuxnas
mardröm när hon talade om
att att de inte alltid hade
rätt. "ta inte skit" sa hon ofta.
Nu har hon skrivit en bok,
(som jag fick i födelsepresent)
där hon hyllar "tanten". Med denna bok vill hon återupprätta  
en nedvärderad grupp.
Hur mycket tant är du?
Frågan, som ställs i boken, handlar varken om ålder, klädstil
eller den ädla konsten att göra kåldolmar, svaren handlar
snarare om vilken livsinställning du har.
Det är nog på tiden att jag äntligen erkänner att jag är en tant.
Jag älskar mazariner och jag kan inte vara tyst när bänken som
jag tänkt sätta mig på används av barn som hoppar upp och ner
med sina lortiga kängor.
Allt medan mammorna pratar i sina mobiler.

Nu har jag fått svar på magnetröntgen. 
Mellan  sjätte och sjunde halskotan är är det ett diskbråck.
Det är sjukgymnast och vattengympa som gäller.
Jag skall träffa doktorn den 10 april för att diskutera hur vi
ska lägga upp smärtlindringen. Smärtan har avtagit lite och jag
skall trappa ner på värktabletterna.
Det är snart påsk - jag har mycket att stå i. Men en påskhälsning
skall jag nog hinna med innan helgen.

9 kommentarer:

  1. Hej Tanten! Så skönt att du slipper operation. Vattengympa måste ju vara betydligt trevligare. Själv var jag hos doktorn igår och fick konstaterat att det onda jag har i ena ljumsken är en inflammation i den muskel som lyfter benet framåt när jag går. Det är inte mycket att göra åt, men sjukgymnastik och värme ska hjälpa till. Och vi tanter är ju ett segt släkte så vi ger oss inte, eller hur!
    Må så gott i den förhoppningsvis kommande vårvärmen!
    Vendla

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag äälskar Elin, hon är superduktig! Hoppas att all rehab ska funka. Kram!

    SvaraRadera
  3. Visst minns man Grynet men jag tänker inte på henne med positiva känslor. Himmel så stressad jag blev när jag såg henne gå igång. Man får tacka för boktipset för jag ska absolut ge den en chans. Jag slipper höra henne bara läsa. Det är alltid skönt att veta vad som ger smärta även om den inte försvinner för det. En bra början för dig att utgå ifrån
    Ha det fint
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vi tanter har ju våra utslitna ryggar att dras med, men vi är sega och gympar och tränar och ger oss inte i första taget.

    För jag är nog tant jag också, om det att man gillar mazariner och ogillar ouppfostrade ungar och mobilpratande mammor är synonymt med begreppet tant.

    Kram, tant Ingrid

    SvaraRadera
  5. Så bra, nu vet du vad "ontet" är och kan få behandling efter diagnos. Diskbråck är inget att unna ens sin fiende. Det är smärta utan försoning. Jag har själv haft förstadium fast i ländryggen och för länge sedan. Smärtminnet finns kvar.
    Det har blivit väldigt populärt att beskriva tanter och gubbar. Den senare företeelsen har ju både Per Lernström och Lennie Norman försökt beskriva, jag vet inte vad jag ska tycka, har läst bägge. Visst drog jag på munnen och tänkte på tantvarianten. Jag vet som sagt inte vad jag tycker, kanske litet onödigt sätt att tjäna pengar på schabloner. Usch så negativ jag låter märker jag.
    Ja men Glad Påsk Viola, det var väl positivt?

    SvaraRadera
  6. Skönt för dig att få en diagnos och påbörja rehabiliteringen efter det.
    Jag känner mig inte så där förtjust i att sortera människor i fack och man kan undra vem som har satt normerna för begreppet tant. Men jag måste erkänna att jag ibland har använt ordet tantigt för att beskriva ex en klädstil. Då har det ofta handlat om en relativt ung människa som använt kläder som gjort henne gammal till utseendet.

    SvaraRadera
  7. Jag är nog också en tant, men först ska jag vara påskkärring!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  8. Vad skönt att du fått förklaring på det ryggonda. Och att du nu kan bli hjälpt på rätt sätt.

    Jag är nog inte någon tant. Gillar inte mazariner, eftersom jag föråt mig på sådana som barn. Farmor bodde granne med en bagare så han gav oss alltid mazariner. Jag kan ännu känna äckellukten.....:-)

    Dessutom är jag nog dålig på att säga ifrån när det skulle behövas. Jag tänker destå mer istället.

    SvaraRadera
  9. Tanterna är ju de som bär mycket klokhet och erfarenhet i sina ryggsäckar. vi borde räta på oss och vara stolta över detta faktum - och inte vara rädda att ryta till emellanåt...
    http://beppansallehanda.blogspot.se/2011/10/tant.html

    Skönt att du fått en diagnos så du vet var det onda kommer ifrån. Då är det ju "bara" att se till att det ger med sig med den hjälp som finns att få!

    Önskar dig en riktigt glad påsk!!

    SvaraRadera