torsdag 15 november 2012

Billigare lussekatter i år!


Visst är den vacker saffranskrokusen.
Iran är landet som har de största odlingarna, 93 % av
världsproduktionen
Vilken färgprakt det måste vara när hela fält blommar
 i slutet av september och början av oktober.
 Varje år produceras omkring 300 ton saffran.
Märkena klipps av blomman och torkas försiktigt.
Till ett kilo saffran används cirka 200.000 krokusar.
Det är viktigt  när märkena samlas in att det inte blandas med
de gula stiften eller ståndarsträngen. Kvaliteten blir då mycket sämre.
Saffran är den dyraste kryddan i världen.
2009 kostade saffran 35 kronor för 0,5 gram i våra butiker.
Det hade blivit något fel när blommorna skulle skördas och produktionen
blev inte så stor. 
I år lär saffran kosta 11-14 kronor.
Jag älskar lussekatter. Jag brukar baka till advent och det
har hänt att de tagit slut innan Lucia och jag fått baka igen.
Bilden på lussekatterna har jag lånat, men de ser faktiskt ut som
de jag brukar baka.

Jag skall väl tala om att jag mår mycket bättre. Jag har börjat äta
och det smakar gott, ett kilo har jag gått upp. 15 kilo lättare blev jag
under sjukdomsperioden. Av dem vill jag ta tillbaks 5 kg (många lussekatter)
de andra 10 kilon kan jag vara utan. 
Är det sant att man blir snäll om man äter många pepparkakor?
Önskar er alla en fin weekend.

9 kommentarer:

  1. Jag tror jag har saffran kvar från förra året....:-) Brukar inte baka lussekatter men en och annan adventskaka eller fiskgryta behöver ju lite saffran.

    Skönt att du är på bättringsvägen. Om du vill kan du få ett antal kilon från mig. Behöver nog bli av med ca 20 st, så tar du fem av dem är jag ju en bit på väg.....:-)

    Ja, man blir faktiskt snäll av pepparkakor. Det har att göra med kryddorna som är bra för magen och matsmältningen. Så det är faktiskt sant.

    SvaraRadera
  2. Det är bra att saffranpåsarna är billiga i år. Jag brukar samla på mig ett lager för jag använder saffran även i matlagning.
    Lussekatter har jag planerat att baka på måndag, dottern fyller 1 dec. då vill hon ha lussekatter på fikabordet.
    kram!

    SvaraRadera
  3. Tänk vad vacker den är saffranskrokusen! Men de hjälper inte mig...jag tycker inte om saffran! Varken i bröd eller mat.
    Pepparkakor, ja se de gillar jag.
    Nu önskar jag dig en bra helg! Skönt att du börjar komma i form igen! Var rädd om dig!
    Kram och vink.

    SvaraRadera
  4. En underbar färg på den där krokusen! Saffran är gott i mat, t.ex. fisksoppa, men inte i bröd enl. min smak. Så härligt att du mår bättre och fina bilder ger du dina läsare, som vanligt!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Du vet väl att vi odlar saffranskrokus på Gotland också, fast inte i lika stor skala som i Iran.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Skönt att höra att det går åt rätt håll nu. Men du kanske ska låta bli pepparkakorna ett tag till...fast jag är övertygad om att man blir snäll av dom...***skrattar***. Lussekatter däremot, där blir jag riktigt elak om jag ska baka, de blir bara torra och tråkiga. Så nu blir de oftast bullar med saffran och mandelmassa, inte riktigt desamma, men det får duga...
    Ha en bra helg!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Hejsan, Viola!
    Så härligt att du är på bättringsvägen och extra kilon kan då få av mig! Om saffran i bullar tycker jag inte alls men kan vara gott i maträtter som Paella t.ex. Med tanke på alla krokusar som går åt så saknas det tydligen inte arbetstillfällen i alla fall men priset är hutlöst.
    Pepparkakor är utmärkt mot förstoppning så visst blir man glad av att äta dom ;-)

    Trevlig helg ! Kramen, Agneta

    SvaraRadera
  8. Saffran är gott i lite av varje.
    Ja, pepparkakor gör magen glad och en glad mage gör mig snäll och glad.
    Så skönt att du mår bättre och du kan få 4 extrakilon av mig också. Vassego´!
    Kram och ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Jag är dålig på att baka vare sig det gäller bullar eller matbröd. Så det brödet du såg i min triss är det sambon som har bakat.
    Kram/Gilla

    SvaraRadera