lördag 2 februari 2013

En kväll på Oscars

I två dagar har jag gått och nynnat "Vår bästa tid är nu".
Vi var nämligen på La Cage Aux Folles i torsdagskväll.
Vi fick 2 biljetter till förställningen på Oscars i 
julklapp av sambons döttrar.
 
Lyxbiljett stod det vilket innebar vip-platser på 7:de bänk,
program, fri garderob och ett glas champagne i pausen.

Musikalen handlar om dragshowartisten Albin, på scenen
stjärndivan Zaza (Loa Falkman) och hans make Georges
(Sven Nordin) och som äger klubben.
De har tillsammans fostrat Georges son,  men familjebandet
sätts på prov när han bjuder in sin fästmös sedessamma och
konsertiva föräldrar så de får träffa hans föräldrar.
Familjen gör allt för att dölja sin läggning och som i
de flesta komedier blir handling tilltrasslad.

Loa Falkman var strålande i sin roll som Zaza,

när han spelar Jeans mamma  och glömmer sig och tar av sig peruken
- då uppdagas sanningen -
han är en man. Suzanne Reuter har en mindre roll som
ägare till en restaurang.

När musikalen spelades på Broadway var det första gången
de visade något med tema om homosexuella.

För oss var det en oförglömlig och rolig föreställning.
Sista tåget hem gick 23.25. Det blev en timmes väntan och då
fick jag tid att läsa hela programmet. Det var ett mycket påkostat
program. Ett till att lägga till högen av program. Varför sparar
jag på programmen? Vet inte vad jag ska ha dem till.
Kanske sitter jag en dag på hemmet och tänker tillbaks på allt jag sett.


12 kommentarer:

  1. Det är väl inget dåligt minne att ha med sig på hemmet.....:-) Jag har bara sett filmen och den var ju kul. Jag gillar Loa Falkman. Han har så brett register med både allvar och humor Och en fantastisk röst.

    SvaraRadera
  2. Minnena vaknar! Jag såg den första uppsättningen av denna fantastiska musikal i Malmö med Jan Malmsjö i huvudrollen och skulle gärna se den igen. F.ö. sparar jag också teaterprogram. Det har hunnit bli en del genom åren och förhoppningsvis blir det fler!
    Ser ut att bli en fin söndag här i Borås, hoppas du har det lika fint i Västerås!

    SvaraRadera
  3. Det var en verkligen fin julklapp!! Sånt som man kan njuta av länge, som kanske inte heller blir av att kosta på sej i vardagslag. Å programmen...nu kan jag berätta att jag också samlat på diverse program från olika musikevenemang jag varit på...men nu i sista städivern åkte de faktiskt. Hoppas jag inte kommer att ångra mej...
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Den skulle jag med velat se, men på grund av avståndet blir det oftast så att jag åker till Köpenhamn och tittar på musicaler i stället. Snart är det dags för Love never dies. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  5. Oj vilken trevlig julklapp!! Och lyxvarianten dessutom....
    Förstår att ni njöt!!

    SvaraRadera
  6. Hejsan, Viola!

    En riktigt fin present! Gillar Loa Falkman skarpt. Mångsidig och duktig. Har sett den på TV som film och den är jättebra. Melodin fastnar som tejp i skallen och jag "hör" då Janne Malmsjö sjunga, för det är väl ett av hans paradnummer.
    Att samla program kan ju vara kul för kommande generationer, om inte annat :-)
    Kram, Agneta

    SvaraRadera
  7. Tack för kommentar hos mig :)
    Alltid lika roligt när folk uppskattar det man skriver och visar :)

    Vilken härlig present ni fick!
    Den föreställningen skulle jag vilja se...vi brukar göra teater/musikalbesök när vi är i Stockholm, så inte denna gång dock.

    Önskar dig en finfin vecka
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  8. Åh va härligt med teaterbesök. Tror jag var liten sist jag var på teater i dessa sammanhang. Skulle vilja gå på opera/musikal.
    Ha en härlig vecka
    kram
    fia

    SvaraRadera
  9. Blev så glad för din kommentar hos mig så nu har jag lagt till dig i min blogglista....så nu kan jag inte glömma dig ..hiihi

    Hoppas du får en fin torsdag
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  10. Härligt med sådana julklappar, fungerar före under och efter. Fina recensioner har den fått också.

    SvaraRadera
  11. Jag älskar teatarprogram! Ja, och så själva förställningen så klart! Om man sparar programmet får man ju lite av upplevelsen flera gånger tänker jag och sneglar mot bokhyllan där det ligger en hel hög som samlats gm åren.
    Tack för din omtanke! Mår lite bättre idag! Skönt!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Förstår att du hade en trevlig kväll!
    En skön helg önskar jag dig och kram!

    SvaraRadera