tisdag 5 november 2013

En riktig födelsedags-helg!

Det ska vara roligt att fylla år och
det gäller att som förälder vara
påhittig. Vi var i helgen i Göteborg 
och bland annat firade Sam, som 
fyllde fyra år. Sam är mitt barnbarns-
barn, (ja åren går) som tillsammans 
med tio kompisar blev målade med
olika motiv.Det var en kille som 
extra- knäckte som lekfarbror på 
barnkalas och de som ville fick ett 
fint ansikte. Jag kan inte låta bli att 
fundera över hur barnkalasen var
för mina pojkar.
Fiskdamm var något som var
populärt och alla kalas var i hemmen.
Numera hyr man lokal eller är på
McDonalds eller i något som heter Busborgen. Och det kostar pengar. 
Det är inte roligt att var förälder med dålig ekonomi.

Hos sonen var det lite Halloween-firande.
Själv har jag aldrig bryt mig om detta. 








Men pumpasoppan han gjorde var läcker.
                                                             




                                            


När vi är på besök hos sonen anländer vi alltid på en fredag och då bjuds
det på skaldjur i alla dess former. Goda såser och inte att glömma
gott vin.

Fredagsmys för alla och ingen som behöver laga mat.
Jag har köpt färska räkor här i min stad men de smakar
inte som de i Göteborg - har det med transportsträckan
att göra = mindre färska.
Vi firade både en fyraåring och  sonen som fyllde femtiosju.
Det syns att barnbarnet Erika lärt sig baka tårtor. Tyvärr
kunde hon inte fortsätta utbildning på grund av allergi.
Men till födelsedagarna bakar hon läckra tårtor
       
    Vi gjorde verkligen heder åt tårtan, det blev inte mycket kvar. 

Några dagar med nära och kära förgyller upp vardagen.
Nu rullar det på som vanligt. Skall ställa mig på vågen
i morgon. Det känns som om det måste bli åtstramning
på kalori-intaget. Det är ju snart jul. Tänk att det ska
vara så svårt att hålla vikten. 
   
   

12 kommentarer:

  1. Det är precis som Du säger, vi hade också Fiskdamm hemma hos oss.
    Mitt yngsta barnbarn fyllde 18 sist och nu går man ut på Restaurang.
    Det är så underligt, huvudräkning finns inte längre, alla har ju var sin Mobil, den är ju som en data . Jag brukar tänka på min mormor och morfar, skulle de vakna upp och se allt vi har omkring oss, skulle De aldrig tro det var sant. Hos dem var det Kristallradion som gällde, och
    varje dag hörde de på ,andakt från kyrkan och nyheter lyssnade de på.
    Men tänk så mycket vi varit med om, underbart egentligen.
    Ha det bra önskar vännen >Harriet

    SvaraRadera
  2. Även om det är mera läge för frukost så här en tidig morgon, så blev jag så sugen på skaldjur! Härliga bilder.
    Det är ett tag sedan jag kikade in, och jag lovar att återkomma. Hade till och från lite små pauser i min blogg, men är tillbaka. Ha en goer dag. ;)

    SvaraRadera
  3. Barnkalas nu och då skiljer sig verkligen åt. I min kommun är det väldigt populärt att hyra Fritidsgården för ändamålet. Det kostar 300kr och då har man tillgång till kök, TV, video och en hel massa spel. Dessutom är dtet en stor trädgård utanför. Föräldrar fixar själv maten och barnen gillar verkligen detta. Man ska inte behöva ruinera sig för ett barnkalas.

    SvaraRadera
  4. Barnkalas blir bara värre och värre. För att inte säga bjudningar öht. Det duger inte med vad som helst. Superläcker tårta :)

    SvaraRadera
  5. Ja du... hur var det när våra barn var små...?? Men jag tror inte de kalasen var mindre uppskattade, och det fanns ju inget annat att jämföra med så...De hade säkert lika roligt, till en betydligt billigare penning för föräldrarna...möjligen lite mer städning återstod om man var hemma...
    Mycket gott blev det ser jag... men någon/några enstaka gånger...det kan väl inte skada...?? Huvudsaken man har trevligt!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det verkar hysteriskt med barnkalas nu för tiden. Men skaldjur från Västkusten är bland det bästa som finns. Här i Borås är vi bortskämda med sådana färskvaror till hyfsade priser. Det är bara att tacka och ta emot! Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Inte lätt attt vara förälder idag när kalasen blir mer och mer kostsamma. Många tycker väl att det är bekvämt förstås att inte behöva hålla till hemma - och så någon annan som tar hand om gästerna. Hmmm...
    Härligt med skaldjur i alla former. Riktig pratmat. Ofta fredagsmat hos oss!

    SvaraRadera
  8. Ja tänk förr då var kalasen betydligt enklare,men lika roliga. Barn idag dom förväntar sig mer och mer, men det är ju vi vuxna som skapar om förväntningarna.
    Så fin lillkillen är med sin målning i ansiktet..*L*..och vilka godsaker ni gottade er med,
    Kramar**

    SvaraRadera
  9. Vad härligt!!
    Hoppas du får en riktigt fin helg vännen♥
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  10. Oj vad du kalasar. Mysigt när man kan träffas under roliga former. Jag kan bli lite arg när jag hör mitt barnbarn berätta om alla kalas hon varit på. De kostar stora pengar och alla har inte råd. Ett nytt problem som kan leda till utanförskap för vissa barn. Vissa saker var bättre förr
    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera
  11. Hej, Viola!
    Men så trevligt du haft det här i Götet... :-) Klart man ska äta skaldjur och utgår fr. att dessa var inköpta i "Feskekörkan".
    Otroligt vad åren rinner undan fort för jag tycker inte alls det var så längesedan du senast var här i Götet på kalas.
    När min dotter var liten så fick det bli några nära kompisar hemma men det blev oftast hela stora tjocka släkten som kom och då var det kaffekalas med alla tillbehör.
    Vädret har ju inte varit till någon glädje här så det var ju tur att ni kalasade :-)
    Nu min vän är det snart dags för Dobidoo på teve och det gillar jag ty en glad Lasse Kronér och musik är alltid rätt.
    Ha det så bra i höstsolen!
    Varm kram, Agneta

    SvaraRadera