tisdag 12 november 2013

Kinesisk meny - det var gott!

Det är inte roligt att hissa upp 
persiennerna och mötas av regn och grå 
himmel. Det finns inget dåligt väder, 
bara dåliga kläder. Promenaden blev 
inte så lång bara till en restaurang 
som ligger mitt i stan. Vi är ett gäng
som har det gemensamt att vi suttit
i styrelsen för Röda Korset här i stan.
Några gånger om året äter vi lunch
på Hong Kong. De har härlig" kina-
mat". Den är allt lite försvenskad för 
när vi var i Kina så smakade den 
inte som här hemma. Restaurangen har gott om plats men vi fick
vänta en stund, det var ju lunchtid. Det måste vara måmga
som äter sin lunch på restaurang. Jag gjorde det sällan, när jag
jobbade. Tyckte det var för dyrt. Idag kostar lunchen ca 80 kronor.
Äter jag på "ute" så vill jag ha mat som jag inte lagar själv, så
kina-mat är toppen.
Det är roligt att träffa gamla kompisar och det blir ofta mycket
prat om Röda Korset. Vi var med när det stormade och vi
skulle förklara varför man trots allt arbetade ideellt. Man kan
inte döma en hel organisation för att någon stoppade pengar
i egen ficka. Jag kan tycka att kontrollen kunde varit
bättre och jag tror att av skadan blir man vis.
Jag blev glad igår när de på Aktuellt sade att det underlättade
att Röda Korset var på plats i Filippinerna och kunde hjälpa till  
 så människor fick mat och vatten och hjälp att
hitta sina anhöriga. 

Jag skrev om mat igår. Med tanke på vad jag åt till lunchen
bör det bli spartanskt nu ikväll.
Herrn har bakat Omega-bröd idag. Det är farligt gott.
2-3 skivor (de är inte så stora) och några salladsblad skulle
det blivit om jag hade mina 5:2 dagar - men det har jag inte.
 På torsdag ska jag bestämma mig.
    
                                                      

9 kommentarer:

  1. Jag skänker fortfarande via Röda Korset, Rädda Barnen och Unicef. Men visst blir man ledsen om pengarna inte hamnar rätt!

    SvaraRadera
  2. Mmm....Kina,mat är så gott. Äter du med pinnar också?

    SvaraRadera
  3. Vilken fest, det är gott med Kinamat, såserna De har är ju underbara.
    Så duktig din sambo är att baka, det var inte illa-
    lycka till nu 5,2 kram Hajan

    SvaraRadera
  4. Hej, jag gillade också Kina-mat förr, men efter att blivit dålig tre gånger på rad efter besök på tre olika Kinakrogar avstår jag nu.
    Jag har varit aktiv i Röda Korset i många år, vi var en grupp som hade hand om allt som skulle tillverkas till den stora julbasaren som vi hade varje år vid denna tiden. Men nu stödjer jag endast med en slant.
    Jag kan tala om för dig att lever 5:2 metoden, jag har gått ner 11kg och har snart nått målvikten. I början var det lite tufft de två fastedagarna, men nu går det som en dans. Det konstiga är att man äter även mer behärskat de övriga dagarna, känner inget extra sug för att ta igen de magra dagarna. Prova du med, du kommer inte att ångra dig.
    Kramen Monkan

    SvaraRadera
  5. Jag har goda vänner, som engagerar sig mycket i RK. Min känsla är att stormarna har lagt sig för ganska länge sen. Och vet man lite om allt lokalt frivilligt engagemang som läggs ner i denna organisation, kan man inte annat än att stödja den.

    SvaraRadera
  6. Asiatiskt är min favorit!!
    Sen må den va försvenskad..det vet jag inget om...hiih. har ju aldrig varit på de breddgraderna!
    Ha det gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  7. Trevligt att gå ut och äta tillsammans. Kina-mat är gott!
    Omega-bröd låter intressant. Har du lagt ut receptet i bloggen någon gång?
    Trevlig helg och kram

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig om att det asiatiska har blivit försvenskat.
    Jag har också varit i Kina och Vietnam där de har egna färska råvaror och sina speciella grönsaker som man kanske inte kan importera hit
    för att 'de' inte 'håller sig' så länge. Deras mat var helt suveränt, det går absolut inte att jämföra med det som serveras i Sverige.
    Sen är det roligt att försöka tillaga utländsk mat hemma, för utbudet av olika smaktillsatser och grönt finns numera i alla matbutiker.

    Ja du att 'gå ner i vikt' är inte lätt. Att gå går bra (promenera) *fniss*
    men att minska på sin egna vikt när det finns så mycket god mat,
    hmm det är inte lätt. Men man får vara glad att man är frisk.
    Lycka till och må väl/ Eva

    SvaraRadera
  9. Mums med kinamat. Jag blir riktigt sugen. Kan det vara så att en del har rikskuponger. Jag hade det under den tiden jag arbetade på Telia. Det var lönsamt att äta ute då. Jag har tänkt mycket på det här med ideellt arbete. När jag bodde några månader om året i England fanns det hur mycket som helst att hjälpa med i samhället och i stort sett alla var engagerade. När jag fick sjukersättning ville jag gärna vara ute och hjälpa till. Döm om min förvåning när försäkringskassan begränsade den möjligheten. Timmarna skulle redovisas och fick vara max 5 per vecka.
    Ha det så gott
    Kram

    SvaraRadera