måndag 9 juni 2014

Vad gör man i 6 dygn på havet?

Luminosa går
med 18 knop.
När jag går
ut på
balkongen
möts jag av
ett klarblått
hav och en
svag bris.
Jag har inte
sett några
fartyg och
det är tredje
dagen ute på
havet, Tre
delfiner såg vi
igår. Man känner sig allt liten när man tänker på hur långt det är innan vi ser
land. Om tre dygn går vi iland på Teneriffa,
Dagarna går fort. Jag ska visa hur en dag kan se ut.
Vi har inte särskilt bråttom på morgonen. Frukosten serveras till klocka tio och
har man inte orkat komma ur sängen till dess så finns det lättare förtäring ute på däck.
 Frukostmatsalen ser ut så här. Trivsamt med olika storlek på borden.

 Väggarna var dekorerade med hus
 i olika stilar

och kulörer. Varje morgon upptäckte man nya hus, beroende på var
man satt.

Så var det dags för dagens motion. Jag gillade cyklarna. Man kunde
cykla  i sin egen takt. Jag la på några uppförsbackar så det blev lite
jobbigt.

  
Herrn tyckt om gåbandet. 

Bastu med havsutsikt fanns utanför gymmet. Bara att duscha och
sen slappa

Man lämnade rummet med obäddade sängar och lite stökigt
och kommer åter och möts av ett städat och trivsamt rum.
Bilden är från Costas katalog. Någon champagne ingick inte, men det
fanns att få - dock inte gratis. Frukt och blommor stod det på
bordet ibland.
Lunch äter vi oftast på däck för där är det inte så noga med klädseln.
Varje dag är det olika kött- och fiskrätter och mycket frukt och grönsaker.

Det blev några timmar liggande i en solstol. På fartyget fanns det solstolar
på många platser. Jag badade inte i poolen. Jag föredrar havsvatten.
Eftermiddagen gick fort. Det serverades after noon the  klockan fyra
med goda kakor och små smörgåsar. Jag prövade en dag, men vår
middag serveras en kvart över sex så det blev för mycket mat.
Här ett exempel på hur menyn kunde se ut. För det mesta avstod jag
desserten.
Varje kväll så var det underhållning men jag berättar om det i nästa
inlägg  så jag inte tröttar ut er.


Champagne till frukost är inte så dumt -- när man har något att fira.


14 kommentarer:

  1. Det ser verkligen jättemysigt ut och jag förstår att de där dagarna till havs gick hur fort som helst.
    Ha de så gott!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Visst ser det trevligt ut, men ute på havet så länge...ja, jag skulle nog också tycka att det var lite väl länge och lite väl långt från land. Men allt det andra, maten, bastun, motionsrummet, ja det har jag då inget emot! För att inte tala om soldäck...här hemma solar jag sällan eller aldrig, men sådär kanske det fläktar lite mer och man slipper känna att man fullkomligen kokar till slut.
    Ha det gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Jaa, Du det 'är ingen dålig resa Ni har hittat. Det är ju en "skitstor" båt
    Finns det shoper med ni kan handla klädesplagg också ? Det är större
    än man kan tänka sig. Skall bli intressant att få reda på vad Ni hade för
    uppträdande på båten- Tack snälla Du för att Du vill delge oss
    livet ombord. en sjömanskram från Hajan

    SvaraRadera
  4. God kväll, Viola!
    Ja du, vad gööör man 6 dygn till havs? Jo, man äter, solar, sover, äter och äter. Så bra att det fanns motionsrum ombord.
    Undrar vem som målat alla husen som fanns överallt ? Eller kanske det bara var posters.
    Funderar över att den inte gick något snabbare än 18 knop men det är ju riktigt bra fart..!
    Dessutom sparar man på bränslet om man drar ner lite på hastigheten.
    Spännande att följa fortsättningen!
    Kram, Agneta

    SvaraRadera
  5. Det verkar finnas en hel del att fördriva tiden med, annars verkar 6 dagar ute på havet som en evighet för mig. Gunilla Dahlgrens fruntimmer går hem överallt. Kram

    SvaraRadera
  6. När jag såg din rubrik, tänkte jag "Det undrar jag också". Nu vet jag genom din beskrivning att det nog kan vara riktigt skönt och lyxigt. Men sex dagar kanske räcker - eller?

    SvaraRadera
  7. Då firade du väl något varje dag, det hade jag gjort, lite bubbel gör livet glatt, 'fniss*
    Att göra inget kunde du väl pröva på de där 6 dagarna, läsa en bra bok.
    Det skeppet hade då allt, precis som ett hotell med 'All inklusive', bara att ta för sig och må gott. Ja både av god mat, olika aktiviteter m.m.
    Du blev väl lite bortskämd där, hur gick det att komma hem till vardags-kneget ?!

    Må fint/ Eva

    SvaraRadera
  8. det är nog havsvatten i poolen :)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag kan inte göra annat ä att hålla med. Det är ett fantastiskt sätt att resa, när man kryssar! Jag älskar det! Vi brukar resa med Royal Caribbean och där är det havsvatten i poolerna. Vi har kryssat 4 gånger och det lär bli fler! :) Tänk om alla kunde få uppleva detta! :) Kramar

    SvaraRadera
  10. Hejsan Viola !
    Är ni fortfarande på fartyget.Det är väl stort som en stad, kan jag tro.
    Tack för att Du trodde jag gjort videon med rosorna. Nähä Du så duktig är jag inte, Brukar filma Prinsen, men ännu inte lyckat komma in på YouTube.

    Jag prenumenerar på vissa videos som kommer regelbundet.Det vara 4 timslånga om ljud, svallvågor, regndroppar m.fl.

    Har det varit vackert väder hela tiden.Nyss kom här en störtskur, hann in.
    Hade nyss torkat håret, onödigt att bli våt igen.
    Den resan ni gör är säkert hälsobringande

    Ha en fortsatt trevlig havsfärd.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  11. Hejsan!
    Tittar in och läser om er fin resa, intressant att få ta del av den. Många vackra bilder också. Måste ha varit en fantastisk upplevelse att göra denna resa.
    Ha en skön sommar.
    Birgit

    SvaraRadera
  12. Så härligt att vara med på en kryssning. Vi reste från Barcelona runt västra Medelhavet för några år sen. Det var ju bara så fantastiskt.

    Sv: Det känns lite obehagligt att bli sjuk, när man är utomlands. Men som man tog hand om mig. Aldrig förut har jag blivit så ordentligt undersökt både utan och innan. Skönt i alla fall att vara hemma igen. Men vi är färdiga för en ny resa i september om allt vill sig väl. Resan är beställd och delvis betald.

    Ja Baloo är vår älskling. I vanliga fall är vi ju extramatte och husse till honom. Så han hade saknat oss. Nu finns han i kolonin, som jag beskrev och älskar att vara där. Matte säger att han blir deprimerad, när de ska åka hem.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
  13. Det är inte ofta jag orkar läsa bloggar nu men som vanligt så fastnar jag när jag läser dina reseskildringar. Intressant kryssning ni varit på och den känns väldigt lyxig när man ser vad som erbjuds. Tänkte på det där med regnet., uttrycket att det finns en mening med allt stämmer nog. Hade det inte regnat kanske inte det blivit något golv
    Kram på dig

    SvaraRadera