tisdag 16 september 2014

Operation grön starr - grönsaksdiet - höstkänning!

Det känns lite trist idag. Kanske är det så för att inte min tid är så inrutad
framöver. Valet är över och sommaren är slut (i alla fall i almanackan) och
jag vet inte hur jag ska klä mig. Shorts, T-shirt och sandaler passar inte
längre. Det blir att se över garderoben. Men så är det de där kilona jag
har lagt på mig. Började igår  med 5:2 metoden.
Ja, det är grönsaker  
som gäller. Igår gick 
det riktigt bra.
Inget fusk - 480 kalorier.
Nästa fastedag ska vara
på torsdag men då 
kommer bridgetjejerna.
Då ska det vara vin och
smörgåsar. 
Funderar att hålla 500 
kalorier i morgon.
Dagen är ändå "förstörd".
Här är anledningen:
Jag skall i morgon opereras för grå starr.
Jag ser med vänster öga men även med det
är världen lite suddig. Bilderna kommer 
och visar hur vi uppfattar världen vid olika
ögonsjukdomar. Det ska bli skönt att kunna se
ordentligt när båda ögonen blir opererade.

Det är dags att ta min promenad. Jag går samma runda varje dag
och den  tar cirka 1 timma. I parkerna är fortfarande blomster-
planteringarna i full blom. 

Det var så fint väder så jag övergav bloggen och gick ut och tog
kameran med mig för att fota blomsterplanteringarna.
Tji fick jag
så här såg det ut.
Men här har de inte haft så bråttom
Här på ASEA-TORGET finns det blomster än.
Men en bit därifrån
är det höstplanteringar i urnorna. Jag tror att det kommer att se
ut så här tills vårblommorna planteras.
Promenaden gick längs Svartån.


Det har under årens lopp blivit många foton längs med Svartån

Det är mycket rönnbär i år. Det sägs att det då blir en kall vinter.
Jag vill inte tänka på kyla. Det här vädret får gärna fortsätta en månad
till. Önska får man ju göra.


18 kommentarer:

  1. Hej hopp! Så gulligt med alla hjärtan i förra inlägget! Det behövs mer sånt. Jag önskar lycka till med gråstarrsoperationen. Läskigt att operera ögonen men det är ju nödvändigt ibland.
    Hösten är här, det är helt klart. Men jag drar mig ändå för att plantera ljung än så länge. Det känns så slutgiltigt på något vis. Älskar hösten men vill inte ha vinter! Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Hej, vad bra det kommer att bli sen efter ögon opt. Men du gör väl bara ett öga i taget, om du hade haft grön starr hade det ej gått att operera.
    Känner en äldre dam på över 90 år som blev opererad, hon blev helt överlycklig för att hon kunde se klarare, det var en glädje för alla.
    Det är aldrig för sent att göra det.
    Vackra blommor längst svartån, jag har aldrig varit i Västerås.
    Oj vad mkt rönnbär, lustigt för i år finns det inga på 'våra' träd här, men 2013 då var träden illröda, det är mkt vackert.
    Lycka till med ögonen/ Eva

    SvaraRadera
  3. Då vill jag önska Dig ett stort LYCKA TILL . Du får väl åka hem samma dag. Jag har 2 väninnor som nyss gjort denna operation.en av dem hade inte märkt något, utan de varsnade det när hon ville köpa nya glasögon. Den andra såg suddigt som Du visade på bilderna. Fina
    bilder du tagit , vi får väl höra hur det var för Dig sen-

    SvaraRadera
  4. Önskar dig Lycka Till i morgon. Jag njuter av hösten, vädret är fantastiskt.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Lycka till med operationen imorgon. Själv ska jag till optikern och hoppas på en remiss till ögonkliniken. Lycka även till med 5:2. Har du några trevliga recept att dela med dig av så hojta till. Vi kör tre varianter och det börjar bli trist. Kram

    SvaraRadera
  6. Lycka till med morgondagens operation!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera

  7. Hej, Viola!
    Så vackert det är där du bor och så gott för dig att kunna njuta ännu bättre efter operationen!
    Lycka till med den!
    Varm kram, Agneta

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder. Hoppas att operationen gick fint!

    SvaraRadera
  9. Hoppas det går bra! Synen vill jag behålla, vill gärna läsa...

    SvaraRadera
  10. Hej Viola,
    Vad jag förstår är du nu opererad. Visst var det bra. Själva ingreppet tog inte lång tid men förberedelserna längre. Har opererat båda ögonen på S:t Eriks ögonklinik. Resultatet mycket bra. Två år senare fick jag "efterstarr", inte heller det var så besvärligt. Det gjordes laserbehandling vid två olika tillfällen och vid kontrollen i Maj såg jag som en "hök", nedersta raden på"tavlan". Har bara behövt köpa "billiga" läsglasögon med högre styrka. Promenaderna vid Svartån, alltid lika roligt att minnas. Måste själv också göra ngt åt bullen på magen. Slutade nu i veckan att äta bakverk och får bara en macka om dagen, Hålla igen på alla tomma kalorier. 5:2-dieten verkar bra, men jag tror inte jag kan klara mig på bara 500 kal per dag. Lycka till med dieten! kram

    SvaraRadera
  11. Lycka till med operationen önskar även jag. Sen är det ju underbart, ditt foto från Svartån. Jag är född i Västerås och bodde där tills jag var 12 år då pappa fick nytt jobb o vi flyttade till Hallstahammar. få lite "hemlängtan" .......

    SvaraRadera
  12. Oh, det kommer att bli jättebra med operationen och skönt att se ordentligt igen. Det var intressanta bilder du visade.
    Så härlig promenad du tar varje dag! Visst är det skönt, både för kropp och själ.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Så skönt att operationen är nära förestående. Snart ser du som en korp igen!!
    härligt med den där dagliga promenaden. Jag hade föresatt mig att gå minst en halvtimme varje dag i höst. En dag blev det en dryg timme - och skavsår på kuppen. Nåja - jag får ta nya tag när kalendern inte är så fulltecknad. Eller snarare får jag se till att promenaden ryms i kalendern....
    kram :-)

    SvaraRadera
  14. Så fina höstbilder du visar.
    Önskar dig lycka till med operationen.
    Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera
  15. Ja önska får man göra, och jag håller med, måtte detta väder hålla länge än. Vackra bilder från Västerås, som är en vacker stad som vi tyvärr alltför sällan stannar till i. Får väl bli ändring på det...
    Skönt att operationen blir av, att inte ha bra syn påverkar ju hela ens liv. Bilderna från tidningen har jag aldrig sett, och nu förstår man lite mer hur det är.Lycka till säger jag, om det inte redan är överstökad förstås.
    Ha det så gott och ha en riktigt skön hösthelg!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Du är nog inte ensam om att ha gått upp i vikt över sommaren. Jag sällar mej till skaran. Inte för att det är jättemycket, men ändå.

    Du ska vara glad, att du kommer under operation. Man har gjort så många lyckade operationer med ögonen. Så du behöver i alla fall inte oroa dej.

    Det var många fina bilder du visar också. Man kan bli glad för mindre.

    Sv. Kul att du tycker om att jag berättar om våra utflykter och kanske kan inspirera till nåt liknande.

    Vi får nästan skämmas, men vi har inte varit på Fredriksdalsteatern i år heller. Om du har kikat lite bakåt i tiden hos mej, så kanske du förstår varför. Jag har varit så trött, men det börjar rätta till sej.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
  17. Njuter fortfarande av sensommaren, känner att varje dag är en gåva och njuter. Ögonoperationen behöver du ej ängslas för, gjorde den själv för 3-år sedan och det har bara varit bra hela tiden. Du kommer att bli överraskad hur smidigt allt går. Naturligvis "den nya tekniken" som så mycket annat, som t ex att vi kan prata med varandra över internet. Trevligt tycker jag/margareta

    SvaraRadera
  18. Hoppas din operation gick bra!
    5:2, ja den har blivit populär, höll själv på hela våren med den, gick ner 4 kg, höll upp på semestern och ploppade förstås upp dessa kilon ganska snart... så nu är det väl till att börja igen. suck...

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera