söndag 21 december 2014

Hedvig Eleonora Kyrka - Julkonsert.

I onsdags fick jag följa med
till Stockholm och höra på Stockholms Sinfoniettas Julkonsert.
Herrn hjälper arrangören med biljettförsäljningen och så klart
fanns det en plats för mig också.
Solister var Ida Falk Winland och Mickael Weinius .
Härliga röster och för mig, som inte är så van vid "operaröster", är
de kända julvisorna vackrast.
 Vill du veta något om solisterna så
peka på namnen så skall det förhoppningsvis visas lite om dem.
Ljussättningen var lite speciell med skiftning i olika färger 

Kören var kyrkans egen och de förstärkte solister och orkester. En och 
en  halv timme gick fort  -  trots att det var träbänkar. 

När konserten var slut var jag tvungen att ta ett kort på
predikstolen. Den var ståtlig.  
Vill du veta något om kyrkan så finns det att läsa  här.

Klockan har slagit tolv och det är den 4:de Advent.
Med det här fotot säger jag  GOD JUL.

På måndag åker jag till Göteborg och firar jul med min äldste sons
familj. Barnbarn och barnbarnsbarn - vad roligt att få träffa alla. 

Ha det bra alla där ute i rymden. Ta hand om varandra!

8 kommentarer:

  1. Ett underbart inlägg från Dig. Predikstolen var verkligen fin. Jag tycker om all musik, även opera.. Visst måste väl Du också tyckt om Operasångerskan på Nobelfesten. Vilken röst , nu försvann hennes namn,ja det kommer tillbaka men det är nu jag ville ha det. Så trevligt
    Ni har din sambo och Du, sticker iväg på allt möjligt, för att roa er.
    Hoppas på en trevlig jul, bland de dina , jag önskar Dig en härlig jul,
    så får vi taga nya tag efter jul. Julkram från Hajan

    SvaraRadera
  2. Det är så vackert med konserter i kyrkor och den här kyrkan såg väldigt vacker ut också! Måste ha varit magiskt!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  3. Så vackert det ser ut och jag kan tänka mig att det var en stämningsfull och fin konsert!
    Det låter härligt att få åka iväg och fira jul med barn och barnbarn och barnbarnsbarn.
    Ha en riktigt GOD JUL!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Fint att få lyssna på härlig musik i en vacker omgivning!
    Kan tro att det var riktigt örongodis.
    Önskar dig en riktigt härlig julhelg med de dina :-)

    SvaraRadera
  5. Jag önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  6. Jag älskar att sjunga i kyrkor, fast jag annars inte är ett dugg kyrklig för övrigt. Men de flesta kyrkor jag varit i har en underbar akustik. God fortsättning önskar jag dig!

    SvaraRadera
  7. Härlig akustik i kyrkor och så passande med konsert just där. Jag önskar dig ett gott slut och gott nytt år!

    SvaraRadera
  8. Nu mjukstartar jag med bloggandet och tittar in för att se att du varit på konsert i Stockholm. Hedvig Eleonora är en vacker kyrka. Det bästa med julen tycker jag är all vacker musik. Har varit på en del konserter här i Sollentuna. Önskar dig ett Gott Nytt År! Kram

    SvaraRadera